شاید بارها تاکنون از سیستمهای مختلف PBX بدون اینکه بدانید PBX چیست ؟ در محیط کاری یا در هنگام برقراری تماس با شرکتها و سازمانهای مختلف استفاده کرده باشید.
در فیلمها و مستندهای قدیمیداخلی و خارجی مشاهده کرده اید که یک نفر در میان اتاقی پر از سیمها و تلفنها قرار گرفته و کار متصل کردن تماسهای مختلف با هم را انجام میدهد.
PBX مخفف کلمه Private Branch Exchange است و این نوع از pbx که به آن سوئیچ برد گفته میشد و قدیمیترین آن نیز بود به یک فرد خارجی برای ارتباطات نیاز داشت.
این کار که با عنوان اپراتوری انجام میشد، امروزه از طریق PBX انجام میشود و روشهای مختلفی برای آن با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده است.
با گسترش ارتباطات دیگر یک اپراتور نمیتوانست پاسخگوی نیازهای مختلف سازمانها برای ارتباطات داخلی و خارجی با خطوط شهری باشد به همین دلیل تکنولوژیهای پیشرفته تری برای ساخت PBXها به کار گرفته شد.
درک بهتر PBX چیست ؟ میتواند شما را با اهمیت آن در ارتباطات سازمانهای مختلف آشنا نماید.
با ورود PBXها، ارتباطات شکل منسجم تری گرفته و قابلیت مدیریت آنها نیز بالاتر رفته است.
هر چه شاهد پیشرفت تکنولوژی و ورود سیستمهای مختلف مانند IP PBX بودیم، سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات نیز بالاتر رفت.
مهم ترین وظیفهی PBX را میتوان به اشتراک گذاشتن تعداد کمیخطوط شهری برای تعداد زیادی مصرف کننده دانست.
به همین دلیل است که با استفاده از pbxها دیگر سازمانها نیازی به استفاده از خطوط شهری مختلف نداشته و با استفاده از یک یا چند خط شهری میتوانند مکالمات داخلی رایگان زیادی را بین کارکنان خود برقرار نمایند.
اجزا و ساختار PBX
با توجه به آشنا بودن افراد متخصص با PBX چیست ؟ و واژههای و تجهیزات مخابراتی خاصی که برای این منظور در نظر گرفته میشود، در اینجا به صورت ساده قصد داریم اجزا و ساختار PBX را بیان کنیم.
PBX معمولاً از نرم افزار یا سخت افزارهایی تشکیل شده است که به خطوط شهری ارائه شده از ظرف مخابرات یعنی PSTN متصل میشوند.
هدف اصلی PBXها پوشش تلفنی برای تجهیزات مخابراتی مانند تلفنها، فکس، کارتخوان و … که به عنوان آخرین عضو ارتباطات یا همان end point مطرح میشوند، میباشد.
زمانی که یک یا چند خط شهری به PBX متصل میشود، میتوان به راحتی از طریق آنها، خطوط داخلی مختلفی را در سطح سازمان راه اندازی نمود.
با شماره گیری ۲ یا چند عدد بر روی تلفنهای داخلی هر قسمت میتوان به راحتی با داخلیهای دیگر ارتباط برقرار نمود که البته این ارتباط داخلی کاملاً رایگان بوده و فقط هزینهها برای ارتباطات از طریق خطوط شهری محاسبه میشوند.
برای تعیین تعداد خطوط داخلی باید به ظرفیتها و نیاز سازمان توجه نمود و برای تعیین تعداد خطوط شهری در PBX چیست ؟ باید به میزان ارتباطات مشتریان با سازمان و اهمیت از دست ندادن تماسهای مشتریان توجه نمود.
به همین دلیل است که کسب و کارهای خدماتی و البته شرکتهای بزرگ تولیدی تعداد خطوط شهری بیشتری را برای مشتریان خود در نظر میگیرند.
برای درک بهتر PBX چیست ؟ باید بدانید که این دستگاهها به صورت فیزیکی از اجزایی مانند:
باکس یا کابینت برای اجزا تشکیل دهنده و قسمتهای مختلف داخلی
برد مرکزی برای برقراری ارتباط تماسهای ورودی و خروجی
سخت افزار مورد نیاز جهت اتصال با خطوط شهری
وسایل ارتباطی مانند تلفن روی میز، دستگاه فکس، دستگاه کارت خوان
و تامین کننده برق تشکیل میشود.
آشنایی با سیستم PBX به صورت آنالوگ
قدیمیترین سیستمهای PBX موجود در بازار به صورت سیستمهای آنالوگ بوده که در مقایسه با سیستمهای جدید و بررسی PBX چیست ؟ تفاوتهای بسیاری با سیستمهای دیگر دارند.
سیستمهای قدیمیPBX از طریق زوج سیمهای مسی ارتباطات را به هم وصل میکنند.
یکی از مهم ترین ویژگیهای سیستم آنالوگ PBX سادگی آن برای نصب و استفاده میباشد.
اما موضوعی که باعث شده است تا با پیشرفت تکنولوژی افراد به دیگر سیستمهای PBX روی بیاورند، عدم انعطاف پذیری سیستم آنالوگ میباشد.
با توجه به ساختار PBXهای آنالوگ انجام هر گونه عملیات جدید و تغییرات در ارتباطات سازمان نیازمند زمان زیادی نسبت به سیستمهای دیگر مانند IP PBX میباشد.
IP PBX چیست ؟
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اهمیت ارتباطات باعث شد تا شرکتها و سازمانهای بسیار زیادی برای بالا رفتن سرعت و کیفیت ارتباطات اعلام نیاز کنند.
همین موضوع باعث شد تا شرکتهای تولید کننده و ارائه کنندهی خدمات PBX به فکر ارائهی این سیستمها در بستر شبکه بیوفتند.
در بررسی PBX چیست ؟ باید گفت ارتباطاتی که در بستر شبکه یا از طریق ویپ انجام میشوند، علاوه بر کاهش هزینهها به دلیل عدم نیاز به کابل کشی و انعطاف پذیر بالای سیستم، شاهد افزایش سرعت انتقال اطلاعات و همچنین بالا رفتن کیفیت آنها با توجه به استفاده از برقراری تماسها به صورت دیجیتال اشاره نمود.
این روش ارزان تر و یا کیفیت تر میتواند به راحتی رشد و توسعهی سازمانها را در پی داشته باشد.
با توجه به استفاده از بستر ویپ برای برقراری تماس، در سیستم IP PBX میتوان تعداد محدودی خطوط شهری را بین داخلیهای نامحدودی تقسیم نمود.
در بررسی بیشتر PBX چیست ؟ میتوان به استفاده از تلفنهای تحت شبکه برای برقراری ارتباطات و همچنین جایگزینی فیبرهای نوری با سیمهای مسی اشاره نمود که امکانات بسیار متنوع و کاربردی را در محیطهای مختلف جهت استفادهی مدیران و کارکنان ارائه مینماید.
Hosted PBX چیست ؟
در ادامهی بررسی PBX چیست ؟ باید به یک نوع دیگری از این سیستم که در خارج از سازمانها ارائه میشود، اشاره نماییم.
در این نوع از سیستمهای PBX چیست ؟ که بر پایهی رانش ابری پایه گذاری شده است، کل سیستم تلفن سازمان توسط یک ارائه کنندهی سرویس میزبانی میشود.
مهم ترین ویژگی Hosted PBX را میتوان کاهش هزینههای آن دانست.
در سیستمهای PBX داخلی همهی مسئولیتهای سخت افزاری و نگهداری و همچنین مسئولیتهای نرم افزاری به عهدهی خود سازمان میباشد در حالی که در Hosted PBX این کارها تماماً توسط شرکت ارائه دهنده انجام شده و دیگر نیازی به خرید هیچ گونه تجهیزاتی در سطح سازمان نداریم.
در این نوع از سیستمهای PBX که به سانترال مجازی نیز شناخته میشود، شرکتها و سازمانها مطابق با نیاز خود مرکز تلفن مجازی با ظرفیت مورد نظر را دریافت نموده و با توجه به طرحای مختلف ارائه شده توسط میزبان، به صورت ماهیانه یا سالیانه مبلغی را پرداخت میکنند.
در بررسی PBX چیست ؟ بهتر است بگوییم که این نوع از سانترالها، بهترین سیستم برای کسب و کارهای کوچک و خانگی که البته امروزه بسیار گسترش یافته اند میباشد.